Traditionell PR för Skolidrottsförbundet

Bakgrund

Skolidrottsförbundet har kämpat för barn och ungas rörelse sedan 1916. Förbundet organiserar Skolidrottsföreningar runtom i landet. Föreningarna leds av unga för unga. Verksamheten bedrivs i anslutning till skoldagen och är gratis. I dag finns knappt 700 föreningar. Då föräldraengagemang inte krävs, känner få vuxna till att Skol-IF är en möjlig väg till rörelseglädje för barn och unga.

Utmaning

Eftersom få vuxna känner till Skol-IF behövde vi hitta ett sätt att prata om fördelarna med Skolidrottsföreningarna, som vuxna kan förstå. Vi behöver sprida kunskap om att föreningarna finns, då vuxenstöd nämligen behövs för att de unga ska kunna bilda och driva sina föreningar.

Lösning

Genom att använda oss av en opinionsundersökning där vi frågade vanliga föräldrar om deras vardag, fick vi skäl att tala om Skolidrottsföreningarna. Undersökningen visade att många föräldrar övervägt att dra ner på barnens idrottande, pga privatekonomi.

Undersökningen togs ut i form av nationella och lokala pressmeddelanden samt i olika debattartiklar.

Resultat

Nyheten om undersökningen fick stort genomslag i de stora riksmedierna såsom P4 Extra, TV4 Nyhetsmorgon, Lilla Sportspegeln och SVT Sport. Generalsekreterare Jonas Leth fick också stort utrymme som talesperson. Debattartikeln publicerades i nära nog varenda lokaltidning och även i Expressen.

Under april–juni syntes Skol-IF och förbundet i 200 pressklipp, till en räckvidd av över 20 miljoner, exklusive radio och tv. Annonsvärdet samma period låg på 8,3 milj kr, även det exklusive radio och tv.

Föregående
Föregående

Invigning av Ovakos fossilfria vätgasanläggning

Nästa
Nästa

Bloody Queen