BLOODY QUEEN
WaterAid

Flickor och kvinnor exkluderas från samhällen i stora delar av världen enbart på grund av att de har mens. Förutom orättvisan kan det leda till personliga tragedier och samhällen som inte kan nyttja alla medborgares fulla potential, och på så sätt blomstra och utvecklas.

För att sätta ljuset på det här tog vi fram idén Bloody Queen, ett schackspel designat av konstnären Evelina Kroon. För att symbolisera vad som händer när kvinnor tvingas vara frånvarande på grund av mens saknar schackspelen en viktig spelare – drottningen. För oss är det självklart, you can’t win without women.

Kampanjen gjorde vi för WaterAid Sverige under våren 2023 och bestod av en insamlingsdel, en content- och pr-del samt fysiska schackspel.

WHERE'S THE BLOODY QUEEN

WHERE'S THE BLOODY QUEEN

På WaterAids hemsida kunde besökare utmana sig själva eller en vän i att spela ett parti schack utan drottning. För att öka sina chanser att vinna gick det att köpa en Bloody Queen, där pengarna gick till WaterAids viktiga arbete för menshälsa i världen.

För oss var det viktigt att göra en kampanj som tilltalade både män och kvinnor. Till vår hjälp tog vi hjälp av en stor trend, schackspelandet, som ökat dramatiskt de senaste åren. Både på grund av pandemin då intresset för brädspel växte globalt samt Netflixserien The Queens gambit som bidrag till schackfeber runt om i världen.

Evelina Kroons schackspel ställdes ut på Space i Stockholm och fick även hänga med på en fältresa till WaterAid i Nepal. Bloody Queen fick spridning i sociala medier, vilket även det bidrog till kännedom och trafik till sajten där det spelades schack.

Kampanjen bidrog till insamlade medel, medieexponering och ett konceptparaply för WaterAid att kunna prata om menshälsa. Med ett väldigt fint resultat i ryggen lever nu kampanjen vidare och är redo för år 2.

Föregående
Föregående

Traditionell PR för Skolidrottsförbundet

Nästa
Nästa

Bopcast