Invigning av Ovakos fossilfria vätgasanläggning

Bakgrund

Obeya hjälpte stål- och återvinningsföretaget Ovako med kommunikationsstöd kring invigningen av en fossilfri vätgasanläggning i Hofors. Målet var att medial uppmärksamhet och att lyfta Ovako som den viktiga aktör företaget är för klimatomställningen.

Utmaning

En utmaning i projektet var att det händer så mycket i stålbranschen, vilket gör det svårt för media och politiker att skilja den ena hållbara stålsatsningen från den andra. Det är ett komplext ämne, inte är helt lätt att paketera och göra begripligt. En annan utmaning var att Hofors ligger långt bort från redaktionerna i Stockholm.

Lösning

Obeyas uppdrag var både strategiskt och operativt. Vi tog fram kommunikationsplan, budskap och QA, skrev inbjudan och pressmeddelanden, sålde in intervjuer med talespersoner och tog emot media i Hofors.

Vårt huvudbudskap var att Ovakos anläggning var unik – världens första fossilfria vätgasanläggning för uppvärmning av stål före valsning – och innebar ett helt nytt kapitel i svensk stålhistoria, med potential för stora utsläppsminskningar även globalt. Med detta starka budskap i ryggen bjöd vi in statsminister Ulf Kristersson att inviga anläggningen och han tackade ja.

Under hela processen hade vi ett nära samarbete med Ovakos kommunikationschef och projektteam. Vi planerade invigningen tillsammans och såg till att budskap och QA var förankrade i organisationen, så att samtliga talespersoner var väl förberedda.

Resultat

Nyheten fick stort genomslag. Utöver att Dagens Industri, SR, SVT och lokaltidningarna var på plats, sände live och gjorde intervjuer, syntes nyheten i en mängd andra relevanta medier. Tack vare många – och väl förberedda – talespersoner fick nyheten ta stor plats. Att nyheten betraktades som så pass intressant att statsministern tackade ja till inbjudan, bidrog ytterligare till mediernas intresse.

Totalt syntes nyheten i 45 pressklipp, med en räckvidd på 2 miljoner, exklusive etermedia. Annonsvärdet låg på 1,2 och PR-värdet på 8,8 miljoner, även det exklusive radio och tv. Ett annat resultat är att statsministern efter invigningen har nämnt Ovako i flera olika sammanhang och att de har blivit inbjudna till nya arenor.

Föregående
Föregående

Middagsevent för Visit Finland

Nästa
Nästa

Traditionell PR för Skolidrottsförbundet