Lansering av Frankful

Gör plats i tacohyllan – det finns en ny sheriff i stan.

Under hösten 2020 lanserade Orkla Foods varumärket Frankful, en ny utmanare i tex-mex-segmentet. Med ett helt veganskt utbud av produkter, från tacofärs på ärtprotein till marknadens första veganska ”ost”-dipp, ville man tydligt positionera sig på marknaden genom att visa att klimatsmarta alternativ är de godaste alternativen.

Att revolutionera ett av svenskarnas mest älskade kök är en svår uppgift. På Obeya tog vi oss an utmaningen med ett ambitiöst lanseringskoncept där klimat, smak och enkelhet var ledorden. Under ett halvårs tid arbetade vi löpande med strategi och pressbearbetning av printtidningar, digitala medier och sociala mediekanaler. Utöver detta bestod lanseringsarbetet även av ett gediget influencerprojekt i syfte att skapa buzz kring varumärket. Ett stort antal ambassadörer och influencers uppvaktades med generösa matbud, komplett med Frankfulprodukter och färska råvaror, för att ordna en nytolkning av en svensk klassiker: en tacoskiva.

Lanseringen fick ett stort genomslaget i press och på sociala medier. På veckotidningarnas plocksidor, i tidningar med miljöfokus och i matskribenters kanaler kunde man läsa om nykomlingen som lyckades sätta klimattänket först, utan att tumma på smaken. Med en förtjänad räckvidd på 3,5 miljoner samt exponering i över 30 tidningar och sociala mediekanaler lyckades Frankful bli höstens matsnackis. Goda nyheter, bokstavligt talat!

Läs mer om Frankful på www.frankful.se.

Föregående
Föregående

Halebop Creative Call

Nästa
Nästa

1 000 dagar kultur för Riksteatern