Not So White Guide

Bakgrund

Obeya har arbetat med Halebop under flera år i både löpande uppdrag och kampanjer. En av företagets stora kommunikativa utmaningar är att mobilabonemang är en sällanköpsvara där priset på abonnemanget ofta är det som styr valet. Det finns sällan en emotionell relation mellan kund och varumärke. Halebop ville därför stärka sin relation till en av sina större målgrupper, svenskar med utländsk bakgrund, genom att bygga en emotionell koppling.

Utmaning

Målgruppen svenskar med utländsk bakgrund är bred och svårdefinierad. Det krävdes en noggrann målgruppsanalys för att identifiera gemensamma nämnare inom målgruppen. I det inledande analysarbetet utgick vi även från att människor idag tenderar att stänga in sig i sina egna filterbubblor, vilket ökar segregationen och bristen på förståelse för andra kulturer.

Lösning

I insiktsarbetet fann vi att mat är en identitesmarkör som bär berättelser genom generationer och knyter samman människor. Med detta som utgångspunkt skapade vi en restaurangguide kallad "Not So White Guide". Denna guide lyfte fram restauranger som sällan syns i etablerade guider men som serverar fantastiska mat och inte sällan är populära bland målgruppen. Guiden blev ett sätt att skapa stolthet hos målgruppen och skapa en starkare koppling till Halebop. Samtidigt gav den oss tillfälle att uppmana fler att ta sig utanför sin bubbla och upptäcka nya saker.

Utöver tips på otroliga restauranger inkluderade guiden också personporträtt av krögarna för att dela deras livshistorier. Kampanjen spreds både tryckt och digitalt, och backades upp av bilder och filmer i Halebops egna kanaler. Lanseringen av guiden stöddes genom mediebearbetning, events och spridning av guiden till relevanta profiler och samarbetspartners.

Resultat

Not So White Guide har blivit en stor framgång för Halebop. Den har nu getts ut i tre upplagor och uppmärksammats av flera stora medier. Bland andra Tv4 Nyhetsmorgon har uppmärksammat guiden samtliga år. Därtill har bland annat Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet uppmärksammat guiden. 

Totalt sett har runt 100 artiklar skrivits om guiden. Dessa har tillsammans genererat ett PR-värde på över 17 miljoner kronor. I sociala medier beräknas guiden ha en räckvidd på ungefär 4 860 000 personer. Ungefär 7 000 exemplar av guiden har distribuerats. 3 500 personer har beställt den senaste upplagan via Halebops hemsida och app – vilket gör den till Sveriges mest sålda restaurangguide.

Not So White Guide fick även ett fint mottagande från målgruppen och har blivit älskad av många. Detta avspeglar sig i att många kontaktade Halebop med egna tips på restauranger. Halebop har även fått många kommentarer från personer i målgruppen med glada tillrop om att detta är något som både var efterlängtat och viktigt. Något som gjorde att de kände stolthet. Under våren 2022 hamnade Halebop på första plats i Empati Grand Prix, det vill säga att de blev utsedda till mest empatiska varumärke i Sverige. 

Föregående
Föregående

Bopcast

Nästa
Nästa

Have you tried calling? för Halebop