Have you tried calling? för Halebop

Bakgrund

I slutet av 2022 genomförde Halebop en Sifo-undersökning för att få insikt i svenskarnas telefonvanor. Resultaten visade att nästan varannan svensk mellan 18 och 29 år känner obehag för att ringa och prata i telefon, samtidigt som textmeddelanden ofta ledde till missförstånd och frustration. Detta skapade en möjlighet för Halebop att både förstå sin målgrupp bättre och hjälpa dem att förbättra sin kommunikation.

Utmaning

Huvudutmaningen var att ändra invanda beteenden. Målet var att minska telefonrädsla och öka förståelsen för fördelarna med direkt och röstbaserad kommunikation, och därigenom övertyga människor om att ringa oftare.

Lösning

Vi utvecklade konceptet "Have you tried calling?" och lanserade det som en 360-kampanj med TVC, DOOH, sociala medier, radio och poddar. Genom humor visade vi hur mycket enklare livet kan bli genom telefonsamtal. Som en del av kampanjen skapade vi en uppdaterad version av den traditionella gula telefonkatalogen, med utmaningar för att övervinna telefonrädsla. Dessutom arrangerade vi ett event i Stockholm där terapeuten Björn Hedensjö delade sina tips för att övervinna telefonskräck.

Resultat

Kampanjen blev en succé och inte bara närmade Halebop sig sin målgrupp, utan den ledde även till färre missförstånd över text och mer meningsfulla samtal. Resultaten inkluderade 33 pressklipp i media, en räckvidd på knappt 2 miljoner och ett pr-värde på 2,3 miljoner kronor. Som en uppföljning släppte vi "Samtalsrapporten" några månader senare, vilken också fick betydande genomslag och genererade ett samlat pr-värde på över 2,5 miljoner kronor.

Föregående
Föregående

Not So White Guide för Halebop

Nästa
Nästa

WTF – Welcome to Finland