Lansering av rapport för Academic Work

Bakgrund

Obeya arbetar löpande med rekrytering- och bemanningsföretaget Academic Work. En gång om året släpper bolaget sin stora undersökning Young Professional Attraction Index (YPAI) som mäter hur svenska studenter och akademiker i början av karriären rankar attraktiviteten hos arbetsgivare. I samband med lanseringen 2023 hjälpte Obeya till med allt pr-arbete runt den.

Utmaning

En utmaning med rapporter som dessa är att de ibland kan drunkna bland alla andra undersökningar som media får ta del av. Just detta år var ytterligare en utmaning att nyhetsflödet dominerades av rubriker kring oro i både Sverige och resten av världen, vilket gör att undersökningar som denna ofta nedprioriteras.

Lösning

Obeyas uppdrag var både strategiskt och operativt. Vi gjorde en grundlig analys av siffrorna, satte en kommunikationsplan, och plockade ut flera vinklar som alla tog avstamp i aktuella frågor och som vi trodde skulle bädda för bra genomslag i media. Vi tog även fram bransch- och lokala vinklar. Vi skrev pressmeddelanden, gjorde all mediebearbetning och sålde in intervjuer med talespersoner.

Resultat

Rapporten fick väldigt stort genomslag och syntes i landets största print-, TV- och radioprogram. Allt från TV4 Nyhetsmorgon och P3 Nyheter, till Dagens Industri och Svenska Dagbladet rapporterade om undersökningen och intervjuade Academic Works vd. Vi fick även stort genomslag i lokal- och branschmedia.

Totalt syntes nyheten i 107 pressklipp, med en potentiell räckvidd på 29,6 miljoner personer. Annonsvärdet hamnade på drygt 2,3 miljoner kronor och pr-värdet på drygt 12,5 miljoner kronor. Men framför allt ledde det till att befästa Academic Work som företaget med allra bäst koll på denna målgrupp och dessa frågor.

Nästa
Nästa

Från soluppgång till solnedgång för Adidas