Från soluppgång till solnedgång för Adidas

Bakgrund

Nästan 10 procent av Sveriges befolkning är muslimer. Trots det kommunicerar få svenska varumärken kring den religiösa högtiden ramadan. De som gör det fokuserar oftast på firandet och maten.

Adidas ville inför högtiden fram en kampanj med syftet att både väcka liv i konversationen och sprida inspiration om fasta och träning under ramadan samt positionera adidas som det mest inkluderade sportvarumärket i Sverige.

Utmaning

Kampanjen tog sin utgångspunkt i informationsglappet som finns kring hur man kan lägga upp sin träning under ramadan och att många fysiskt aktiva muslimer därför ställs inför ett val inför månaden – att antingen fortsätta träna och välja bort fastan eller att fasta och välja bort träningen.

Lösning

Kampanjen bygger på insikten om vad fasta och träning har gemensamt. I grund och botten handlar båda om konsten att inte ge upp. Men också att både fasta och träning är väldigt individuellt. Därför ville vi lyfta olika perspektiv och erfarenheter som finns hos såväl professionella atleter som vardagsmotionärer och därigenom fylla det kunskapsglapp som finns

 

Utifrån det tog vi fram konceptet “Från soluppgång till solnedgång” och kampanjens två huvudelement var en inspirerande film och en kampanjsida med information om träning under ramadan. Kampanjen avslutades med ett iftar-event där kända muslimska influencers och profiler kunde bryta fastan tillsammans. Med en begränsad annonsbudget var kampanjen väldigt pr-driven – både i idé och utförande. Initiativet och profilerna som medverkade såldes in till både nationell och internationell media för att sprida kampanjen och de personliga berättelserna.

Resultat

30+ titlar, i Sverige och internationellt, rapporterade om kampanjen. Detta ledde till en potentiell pr-räckvidd på över 14 miljoner läsare och ett pr-värde på 13+ miljoner SEK. I sociala medier fick kampanjen en räckvidd på totalt 3,2 miljoner. Kampanjen, som var en av de första i sitt slag i Sverige, lyckades bryta ny mark och väcka samtalet om fasta och träning under ramadan och få flera medier att rapportera om, och intervjua lokala idrottare och experter, kring ämnet. 

Kampanjen har också belönats guld i Content Awards och i kategorin “månadens idé” i Resumes Månadens kampanj.

Föregående
Föregående

Lansering av rapport för Academic Work

Nästa
Nästa

Middagsevent för Visit Finland