Obeyas trendspaning juni 2020

Juninumret är ute! I våra trendspaningar sammanfattar vi några av de trender, tendenser och tecken i tiden som vi sett på sistone. Varje månad skickar vi ut en aktuell spaning till våra kunder, men passar då också på att lägga ut föregående månads spaning här. Länk till hela spaningen längst ner i inlägget. God läsning! 

JUNI 2020

I junispaningen pratar vi bland annat om när varumärken tar ställning mot rasism och framväxten av “ad-tivism” på YouTube.

Varumärken tar ställning mot rasism
Företag som förespråkar mångfald och inkludering har genom åren ofta förblivit tysta när det väl hettat till ute på gatorna – men inte denna gång. Nu ser vi istället hur de kämpar med att visa sitt engagemang på ett trovärdigt sätt.

Modebranschen är snabbfotad i spelvärlden
Med coronapandemins utbrott har många branscher och varumärken tvingats hitta nya marknadsföringskanaler. En av de branscher som snabbt har anpassat sig efter en ny verklighet är modebranschen – som funnit en otippad marknadsföringskanal i Animal Crossing.

Framväxten av “ad-tivism” på YouTube
Efter de senaste Black Lives Matter-protesterna har flertalet YouTubers börjat släppa videoklipp enbart i syfte att donera annonsintäkterna till rörelsen. Zoe Amira, personen bakom en av de första klippen, kallar det för “ad-tivism”.

Läs hela spaningen här!

Föregående
Föregående

Vad jobbar du med?

Nästa
Nästa

Obeyas trendspaning april 2020