Danska valet avgörs på TikTok – detta kan svenska politiker lära sig

Idag går danskarna till folketingsval. Nu avgörs det om socialdemokratiska statsministern Mette Frederiksen får förnyat förtroende, eller om det blå blocket tar över. Det är jämnt, otroligt jämnt.

Vad som dock är säkert är att valet avgörs på TikTok, eller i alla fall slaget om de unga väljarna. För till skillnad från de svenska kollegorna har flera danska politiker lyckats med konsten att nå de unga utan att klassas som boomers. Medan flera av de svenska partierna valde bort TikTok i årets valrörelse, skördar de danska partier som på allvar satsat på plattformen stora framgångar.

Den mest framgångsrika partiledaren på TikTok är Alex Vanopslagh från Liberal Alliance som nästintill blivit kultförklarad bland unga väljare. Partiet gjorde ett uselt val senast, men ser nu ut till att bli störst bland unga och fördubbla sina mandat i Folketinget.

Genom att spela in sketcher, driva med sig själv och förmedla politik med humor har Vanopslagh byggt upp en stor och hängiven följarskara. En skara som är så hängiven att de spelar in den ena mer bisarra videon efter den andra för att försöka vinna en signerad valaffisch. En annan politiker som lyckats är Rosa Lund från Enhedslisten. Hon använder välkända trender för att kommunicera om jämställdhet eller driver med de politiska motståndarnas förslag. Vad ligger bakom deras succé?

Förutom att ha förstått TikToks mekanismer och vilken typ av innehåll som premieras, stavas de danska politikernas framgångsrecept autencitet. De begår inte det klassiska misstaget att försöka prata med ungdomar på ungdomars vis. Utan de är personliga och vågar bjuda på sig själva med en rejäl portion självdistans. Även om allt är konstruerat och planerat av kommunikationsstaben, så känns det inte så utstuderat.

De har även insett att fokus bör vara på att bygga förtroende och skapa intresse för företrädarna, inte basunera ut partiprogrammet. Politiken alltid närvarande på ett eller annat sätt, men är mer sekundär. Det går att diskutera hur sunt det egentligen är med så mycket personfokus inom politiken, men det ger resultat.

En viktig fråga som kvarstår är vad plattformar som TikTok gör med det politiska samtalet. Utrymmet för nyansering och fördjupning är näst intill obefintligt. Men samtidigt måste politikerna vara där väljarna är och när det kommer till de unga så är det i dagsläget TikTok. Det enda partiet som lyckades under svenska valrörelsen var Sverigedemokraterna, som också gick starkt framåt bland de unga.

Förhoppningsvis är de andra partierna i full gång med att analysera hur de kan förändra sin politiska kommunikation för att bli relevanta även för unga väljare. Om inte så kommer avståndet mellan politikerna och väljarna bara att öka. Saknas inspiration är det bara att snegla åt de danska kollegorna.

Joakim Johansson
Vd för Obeya i Köpenhamn

Bilder från @liberalalliance och @denrigtigerosalund

Föregående
Föregående

Obeya x Augur: Våga stå för något

Nästa
Nästa

Obeya sluter kollektivavtal med Fremia