maxresdefault.png

Utmaningen - En kampanj om den sjuka jobbstressen

Den 31 mars 2016 trädde nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö i kraft. Inför det ville Arbetsmiljöverket gå ut i en stor informationskampanj för att öka medvetenheten kring arbetsrelaterad ohälsa och skapa en dialog för att vända den negativa trenden.

Tillsammans med reklambyrån Granath tog vi fram en kampanj som bygger på dokumentären Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen.  Startskottet för Utmaningen gick den 10 mars med en debattartikel signerad av Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem och traditionellt pr-arbete. Kampanjen gick även utomhus, print, digitalt och sociala medier.

Vi behövde inte bara öka kännedom om de nya arbetsmiljöreglerna utan också skapa något som bidrar till en dialog om risker i arbetsmiljön som kan vara svåra att prata om. Filmen blev ett verktyg för arbetsgivare och arbetstagare att faktiskt kunna lyfta frågan till nästa nivå och förhoppningsvis agera. Kampanjen fick stort genomslag i allt från morgonsoffor, ledarsidor till sociala medier. Filmen har 180 000 visningar, kampanjen har exponerats 29 679 790 gånger och föreskrifterna har laddats ner 160 000 gånger.

Under Spinn 2016 belönades kampanjen med två silver i kategorierna ”Årets samhällsinformationskampanj” och ”Årets business-to-business”.

Se hela filmen här