Breaking News 170314.png

Sex kronor till Syrien på sexårsdagen

Den 15 mars 2017 hade konflikten i Syrien pågått i sex års tid. Media rapporterade fortfarande om kriget, men många människor kunde inte längre ta till sig konflikten och den utsattheten människorna där var drabbade av. Syftet med kampanjen var att uppmärksamma konfliktens konsekvenser, få folk att fortsätta engagera sig för människorna som drabbas och inte tappa hoppet.

Vi tog fram en kampanj med budskapet att under ett dygn swisha sex kronor till Syrien på sexårsdagen, en krona för varje år som konflikten pågått. Vi ville visa att alla bidrag räknas. Två av Sveriges största influencers, Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, blev frontfigurer för kampanjen. Genom att inleda kampanjen i sin talkshow Breaking News kvällen den 14 mars uppmuntrade duon alla tittare att skänka små som stora summor. Budskapet delades i deras egna sociala medie-kanaler under dagen den 15 mars och under kvällen upprepades budskapet på nytt i Breaking News. Inlägg som publicerades använde hashtaggen #6KRTILLSYRIEN.

När kampanjen avrundades ett dygn efter sin start hade insamlingsmålet på 600 000 kronor – 100 000 kronor för varje år konflikten pågått – överträffats med över 400 000 kronor, och landade därmed strax över miljonen. Kampanjen fick 44 inslag i media med ett annonsvärde på sammanlagt 737 881 kronor och 3 229 000 läsare. Genom sina sociala medie-kanaler nådde Filip och Fredrik ut till 1 838 000 följare och även engagemanget i UNHCR:s egna kanaler ökade under kampanjdygnet.