Utmaningen - En kampanj om den sjuka jobbstressen för Arbetsmiljöverket

Den 31 mars 2016 trädde nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö i kraft. Inför det ville Arbetsmiljöverket gå ut i en stor informationskampanj för att öka medvetenheten kring arbetsrelaterad ohälsa och skapa en dialog för att vända den negativa trenden.

Tillsammans med reklambyrån Granath tog vi fram en kampanj som bygger på dokumentären Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen.  Startskottet för Utmaningen gick den 10 mars med en debattartikel signerad av Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem och traditionellt pr-arbete. Kampanjen gick även utomhus, print, digitalt och sociala medier.

Vi behövde inte bara öka kännedom om de nya arbetsmiljöreglerna utan också skapa något som bidrar till en dialog om risker i arbetsmiljön som kan vara svåra att prata om. Filmen blev ett verktyg för arbetsgivare och arbetstagare att faktiskt kunna lyfta frågan till nästa nivå och förhoppningsvis agera. Kampanjen fick stort genomslag i allt från morgonsoffor, ledarsidor till sociala medier. Filmen har 180 000 visningar, kampanjen har exponerats 29 679 790 gånger och föreskrifterna har laddats ner 160 000 gånger.

Vi har kunnat identifiera 82 inslag i media och på bloggar om Utmaningen samt cirka 600 inslag i media om föreskriften. Bland annat så lyfte TV4 Nyhetsmorgon lyfte också ”Den sjuka jobbstressen” och pratade om Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter. Enligt Retriever kan man beräkna annonsvärdet för detta till ca 1,6 miljoner kronor (t o m 31 maj) för inslag om handlade om filmen. Föreskriften laddades ned eller beställdes i 157 000 exemplar, 21 procent över målet på 130 000 exemplar och en ökning med 6 180 procent eller 63 gånger jämfört med snittet på 2 500 exemplar. Med en mediabudget på cirka 5 miljoner kronor, vilket var fem gånger större än i normalfallet, hade man kunnat räkna med ett resultat som var fem gånger större. Men det blev alltså 63 gånger fler nedladdningar.

Under Spinn 2016 belönades kampanjen med två silver i kategorierna ”Årets samhällsinformationskampanj” och ”Årets business-to-business”.

Föregående
Föregående

Medrasist för Teskedsorden