Alkohol ökar risken för cancer

Bakgrund

Forskningen har länge visat att det finns ett tydligt samband mellan alkohol och cancer, något som få känner till. Alla har rätt att veta att alkohol ökar risken för cancer. Därför gav Regionala cancercentrum i samverkan tillsammans med bland annat Systembolaget, IOGT-NTO och Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) Obeya i uppdrag att genomföra en kommunikationsinsats som sprider kunskapen om sambandet. 

Utmaning

Flera undersökningar visar att allmänhetens kunskap om kopplingen mellan alkohol och cancer är låg. Det fanns även en risk att många inte skulle ta till sig information när de väl fick veta, då det ofta kommer larm om att olika produkter kan orsaka cancer. Vi behövde därför hitta en lösning som dels genererade stor spridning så att så många som möjligt fick ta del av informationen, men också kommunicera informationen på ett sakligt vis som satte fakta och forskning först.  

Lösning

Lösningen blev initiativet “Alkohol ökar risken för cancer”. Navet för initiativet blev en hemsida som samlade fakta och forskning på området på ett lättillgängligt sätt. Vid lanseringen släpptes även en Sifo-undersökning som kartlade hur många svenskar som kände till sambandet mellan alkohol och cancer.

Resultat

Initiativet uppmärksammades av bland annat TV4 Nyhetsmorgon, Studio Ett i P1 samt SvD och Aftonbladet. Totalt publicerades över 100 artiklar med ett PR-värde på över 7 miljoner kronor.

Föregående
Föregående

WTF – Welcome to Finland

Nästa
Nästa

Vi är ju grannar för Mångkulturellt centrum