Nytt initiativ om alkohol och cancer

Forskningen har länge visat att det finns ett tydligt samband mellan alkohol och cancer, men flera undersökningar visar att allmänhetens kunskap om detta är begränsad. Exempelvis vet få svenskar att sambandet mellan alkohol och cancer även gäller vid låg konsumtion.

Alla har rätt att veta att alkohol ökar risken för cancer. För att sprida kunskapen gick över 15 organisationer ihop i initiativet “Alkohol ökar risken för cancer”, där bland Regionala cancercentrum i samverkan, Systembolaget, IOGT-NTO, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning - CAN och Cancerfonden. 

Navet för initiativet blev en hemsida som samlat fakta och forskning på området på ett lättillgängligt sätt. Vid lanseringen släpptes även en Sifo-undersökning som kartlade hur många svenskar som kände till sambandet mellan alkohol och cancer. Initiativet fick stor uppmärksamhet, bland annat intervjuades talesperson Lena Sharp av TV4 Nyhetsmorgon och nyhetsbyrån TT, vilket resulterade i nyhetsartiklar i över 30 tidningar, där bland Aftonbladet. Även radioprogrammet Studio Ett uppmärksammade undersökningen. 

Obeya stod för att utveckla koncept, design, hemsida samt planera och genomföra pressbearbetning. 

Läs mer på på alkoholochcancer.se.

Föregående
Föregående

Två nya kollegor, Julia Järegård och Adin Rozajac

Nästa
Nästa

Canan Yasar om ramadankampanjer