Canan_Yasar_14.jpg

Det gamla ordspråket "bakom varje framgångsrik man står en kvinna" stämmer väl in på kommunikationsbranschen. Nu är det männens tur att ta ansvar, skriver Canan Yasar i Resumé.

Under mina snart tio år i branschen har jag felat. Jag, tillsammans med mina kvinnliga kollegor, har praktiskt taget gjort det omöjligt för män att leverera i alla led. Genom att ta plats i projektledarkropparna har vi omedvetet hindrat er från att ta ansvar. Det ber jag om ursäkt för och uppmanar därför kvinnorna i branschen att kliva ett steg tillbaka – låt männen ta projektledarrollen.

I USA har man myntat begreppet the mental load, som egentligen handlar om att alltid komma ihåg. Att komma ihåg datumet för deadline, att komma ihåg att ringa journalisten, att komma ihåg att återkomma med feedback så att projekten inte står stilla. Redan under vår uppväxt syns tydliga skillnader. Killar lär sig att sälja in sig själva medan tjejer lär sig att få jobbet gjort – och tar därmed större ansvar än det som är uttalat. Men missförstå mig inte, felet ligger inte hos er men det är ett strukturellt problem som vi kvinnor nu måste ändra på genom att låta er ta plats. 

Om någon skulle be mig förklara hur jämställdheten inom kommunikationsbranschen ser ut när det gäller att få saker levererade till kunden, så hade jag dragit till med det gamla ordspråket "bakom varje framgångsrik man står en kvinna." För visst är det så. Det är inte ditt fel att du inte kan projektleda, att du inte kan hålla ordning på mappar eller ha koll på budgeten. Det är vårt fel. Det står alltid en kvinna bakom och fångar upp det som faller mellan stolarna. 

Så, å alla kvinnliga kollegors vägnar ber jag om ursäkt för alla de gånger vi räddat projektet som höll på att haverera, för alla de gånger vi bokat konferensrummet eller behövt slänga ut er för att ni själva inte bokat, för att vi sett till att disken var undanplockad så att ni slapp skämmas när era kunder kom in på kontoret. Från och med nu ska vi ta ett steg tillbaka så att ni också får känna er som hjältar!

Canan Yasar
Creative director på Obeya PR


Läs artikeln på Resumé här.