Canan Yasar: ”Innerst inne vet man att det inte finns något kvar”

Obeyas creative director Canan Yasar inspireras av Patagonias nya giv, anser att byråerna behöver ta ett större ansvar för klimatet och berättar om sitt starkaste intryck från SXSW i veckans Resumé Insikt Q&A.

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?

  • Vi behöver förhålla oss till att vi inte bara konkurrerar med det som skapas här och nu utan också med det som skapades för flera år sen. Helt plötsligt är Cindy Lauper aktuell igen. Det ställer helt andra krav på oss som kommunikatörer men också en intressant tanke om att kanske ompaketera något vi gjort tidigare.

  • AI förstås. Dels att hitta olika sätt för hur vi som kommunikatörer kan använda AI och dels hur representationen ser ut hos de som bygger verktygen så att vi undviker att bygga in bias.

  • Tycker också att det är spännande med AI utifrån psykisk ohälsa. Woebot är en AI-psykolog som man kan prata med när som. Hur kommer det påverka samhället och hur kan varumärken jobba med den här typen av tjänster?

  • En grej som jag såg under SXSW som jag verkligen hoppas sprids över hela världen är att synliggöra vilka byråer som är med och påverkar klimatet på ett negativt sätt. Ben & Jerrys hade döpt om sina glassar till de stora oljebolagen och dessutom hängt ut namnen på de byråer som jobbar med den. Det är dags att även byråer ställs till svars.

    Läs hela intervjun med Canan i Resumé.

Föregående
Föregående

Canan Yasar i juryn för Strategy Awards

Nästa
Nästa

Lynk & Co väljer Obeya