biorio_aja-lund_retro.jpg

Obeya inleder ett samarbete med Bio Rio som en del av projektet ”Kvalitetsfilm i ny kostym”, som drivs av Folkets Hus och Parker. Uppdraget omfattar strategisk och operativ pr och handlar i stora drag om att ta fram och testa nya metoder för att marknadsföra kvalitetsfilm.

– Kortfattat vill vi både stärka kvalitetsfilmens ställning och få fler besökare till biograferna. Genom samarbetet med Obeya ska vi att testa nya sätt att marknadsföra våra filmer och biografer genom att ha ett tydligare affärsfokus, säger Ellen Tejle, föreståndare Bio Rio.

Folkets Hus och Parker äger genom sina medlemsföreningar 140 biografer runt om i landet. I projektet ”Kvalitetsfilm i ny kostym” är det fyra biografer som deltar – Bio Rio i Stockholm, Bio Roy i Göteborg, Röda Kvarn i Helsingborg och Biograf Spegeln i Malmö, där den förstnämnda är den som driver projektet.

– Vi är stolta och glada över att ha fått förtroendet och ser fram emot att vrida och vända på kommunikationen för att få fler att upptäcka både kvalitetsfilm och singelbiografer, säger Maria Hazard, vd Obeya.

Samarbetet sträcker sig fram till årsskiftet och ska resultera i nya och långsiktiga arbetssätt för filmbranschen.

Läs mer i Dagens Media