OBEYABREVET3 (2).png

Många har lämnat Facebook de senaste veckorna och ännu fler har hotat om det, efter läckan om Cambridge Analytica där det avslöjades att data från omkring 87 miljoner människor hade samlats in. Datan användes senare till att rikta annonser under det amerikanska valet 2016.

Många har lämnat Facebook de senaste veckorna och ännu fler har hotat om det, efter läckan om Cambridge Analytica där det avslöjades att data från omkring 87 miljoner människor hade samlats in. Datan användes senare till att rikta annonser under det amerikanska valet 2016. (Här kan du förresten kolla om Cambridge Analytica har just din Facebookdata.)

Dataskandalen och de senaste dagarnas förhör av Mark Zuckerberg av amerikanska senaten och representanthuset visar tydligt på två saker.

1.Kunskapsgapet

Det var framför allt i det första förhöret med senaten som det kunskapsglapp som finns mellan den äldre generationen (många ledamöter är över 80 år) och den yngre (som fick representeras av Zuckerberg) blev tydligt. Den mest talande beskrivningen av utfrågningen kom nog från de som jämförde förhöret med ett “fem timmars långt samtal till IT-supporten”.

Det är inte rimligt att någon av senatorerna ska vara lika insatta som Zuckerberg eller andra som arbetar med detta på daglig basis, men lite större förståelse och kunskap än så måste lagstiftande politiker ha när det kommer till teknik och allmänhetens digitala verklighet. Rimligtvis borde de i alla fall ha människor omkring sig som briefar upp dem ordentligt?

Oavsett så är det just bristen på kunskap och intresse som har gjort att övertramp i den personliga integriteten har kunnat pågå relativt ostört under så lång tid.

2.Värdet av data

Det har länge pratats om att gemene man snart kommer börja äga sin egen data, och därför också kunna börja tjäna pengar på den. Tänk exempelvis om det var du som helt och hållet ägde och lagrade dina digitala fotspår på internet. Då skulle du kunna sälja dem till olika företag, eller välja att behålla dem för dig själv. Det har ännu inte hänt i någon större utsträckning men är troligtvis den utveckling vi kommer se. 

Det som har hänt är att vi har betalat för vår användning av flera sociala medier med vår integritet. Den insamlade datans värde överstiger med råge de pengar aktörerna skulle få in på att ta betalt för sina tjänster. Men med den rådande diskussionen kommer troligtvis fler att vilja ta större ägandeskap om sin egen data.

Nu är frågan bara vilken aktör som tar på sig ledartröjan och erbjuder de lösningarna.

Maria Hazard,
VD

 

Från Obeyabrevet no 3. Vill du också få vårt nyhetsbrev mejla hej@obeyapr.se.