Adidas ramadankampanj fick juryn på fall: ”Okunskap leder till rädsla”

Inför ramadan ställs många muslimer inför ett dilemma: Att fortsätta träna och bryta fastan eller att fasta och strunta i träningen. Den insikten blev till en kampanj för Adidas – som Obeya vinner guld för i Månadens idé.

Trots att nästan tio procent av Sveriges befolkning är muslimer är ramadan fortfarande ett känsligt ämne att prata om. Och de få tillfällen som varumärken vågar kommunicera kring ramadan är ofta med fokus på mat och firande. Att avstå från mat och dryck under dygnets ljusa timmar kan vara utmanande för personer som är fysiskt aktiva, framförallt för att det saknas information och inspiration för hur man kan lägga upp träningen under ramadan. Flera fysiskt aktiva muslimer ställs inför ett val inför ramadan; att fortsätta träna och välja bort fastan eller att fasta och välja bort träningen.

Föregående
Föregående

Obeya förstärker med PR-strategen Fredrika Fredmark

Nästa
Nästa

Bloody Queen: Ny kampanj för WaterAid